آیا باید با طراحی عجیب دوربین آیفون‌های ۲۰۱۹ کنار بیاییم؟

آیا باید با طراحی عجیب دوربین آیفون‌های ۲۰۱۹ کنار بیاییم؟

آیفون های ۲۰۱۹ حدود ۴ ماه دیگر معرفی می‌شوند و بر اساس شایعات و تصاویر منتشرشده، با اطمینان زیادی می‌توانیم در مورد طراحی آن‌ها اظهارنظر کنیم. یکی از مواردی که در انواع و اقسام گزارش‌ها تکرار می‌شود، موضوع بزرگ بودن برجستگی دوربین در آیفون های جدید است که با واکنش منفی بسیاری از کاربران هم روبرو شده است.

اگرچه هنوز این موضوع رسماً تایید نشده، ولی با توجه به حجم گزارش‌هایی که در مورد این ویژگی منتشر شده، باید بگوییم که ظاهراً متأسفانه وجود چنین مشخصه‌ای صحت دارد. بر اساس این گزارش‌ها و تصاویری که ارائه شده، جانشین آیفون XS و XS مکس از دوربین سه‌گانه بهره می‌برند که سومین دوربین از نوع اولترا واید خواهد بود و دست کاربر را برای عکاسی از مناظر مختلف بازتر می‌کند. همچنین جانشین آیفون XR هم ظاهراً از دوربین دوگانه بهره می‌برد که دوربین ثانوی از نوع تله‌فوتو است.

آیفون

تمام این ویژگی‌ها بر روی کاغذ بسیار جذاب به نظر می‌رسند اما وقتی که وسعت برجستگی این دوربین‌ها را می‌بینید، احتمالاً این جذابیت تا حد زیادی فروکش می‌کند.

به نظر می‌رسد که تیم طراحان اپل چشم عنکبوت را در نظر داشته‌اند و خواسته‌اند که این نوع شکل و شمایل را برای دوربین‌ها پیاده کنند. بر اساس رندرها و تصاویری که از قالب‌های فلزی این گوشی‌ها منتشر شده، اندازه برجستگی دوربین آن‌ها حدود دو برابر برجستگی آیفون XS است که البته آن هم اصلاً کوچک و ظریف نیست. کاربرانی که به استفاده از قاب و کاور علاقه‌ای ندارند، می‌گویند که چنین برآمدگی بزرگی برای گذاشتن آیفون در جیب مشکل‌زا می‌شود و علاوه بر این، وقتی که آن را بر روی میز می‌گذارید، به‌صورت تخت قرار نمی‌گیرد.

البته بیشتر کاربران برای گوشی‌های خود-به‌خصوص آیفون های گران‌قیمت-از قاب محافظ استفاده می‌کنند و برای این دسته از افراد، برجستگی زیاد مربوط به دوربین‌ها چندان احساس نمی‌شود. در هر صورت، به نظر می‌رسد که اپل می‌داند بخش اعظمی از کاربران آیفون‌ها از قاب‌های محافظ استفاده می‌کنند و به همین خاطر به‌طور کلی موضوع حذف برجستگی دوربین را کنار گذاشته است و در عوض آن را به یک ویژگی شاخص طراحی آیفون‌های ۲۰۱۹ تبدیل کرده است.

آیفون

در همین رابطه می‌توان این بحث را مطرح کرد که چنین کاری، رویکرد هوشمندانه‌ای است. اپل علاقه‌ی زیادی به ارائه‌ی ویژگی‌های خاص دارد؛ ویژگی‌هایی که باعث می‌شوند مدل‌های مختلف آیفون سریعاً توسط افراد مختلف مورد شناسایی قرار بگیرند. یکی از دلایلی که اپل برای آیفون X به بهره‌گیری از بریدگی نمایشگر روی آورد، همین موضوع است. با وجود این بریدگی، فقط با یک نگاه به نمایشگر می‌فهمیدیم که شخص موردنظر حدود ۱۰۰۰ دلار برای خرید گوشی هزینه کرده است. حالا این برجستگی غول‌پیکر هم می‌تواند کارکردی مشابه داشته باشد.

از طرفی دیگر، وجود این برجستگی می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای برای تقلای اپل برای نوآوری در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند قلمداد شود. احتمالاً می‌دانید که فروش آیفون‌ها دیگر به اندازه‌ی گذشته نیست زیرا کاربران مدت طولانی‌تر از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. آخرین نوآوری مهم اپل، فناوری Face ID بوده است که البته نمی‌توانیم جذابیت آن را کتمان کنیم. از بین مهم‌ترین ویژگی‌های آیفون‌های جدید هم می‌توانیم به تراشه قدرتمند A13 و امکان شارژ بی‌سیم دوطرفه اشاره کنیم که البته ویژگی‌های پر زرق‌وبرقی نیستند. به همین خاطر، اپل امیدوار است که این دوربین‌ها بتوانند توجه کاربران را جلب کنند.

در نهایت برای اینکه بتوانیم با قاطعیت در مورد طراحی آیفون‌های ۲۰۱۹ اظهارنظر کنیم، خیلی زود است. اما در نهایت به نظر می‌رسد که شاهد طراحی جذابی نخواهیم بود. در ضمن اگر هم از این برجستگی غول‌پیکر یا فقدان ویژگی‌های نوآورانه در آیفون‌های جدید ناراضی هستید، خبر خوب این است که کیفیت گوشی‌ها در چند سال اخیر بهبود قابل توجهی داشته است و به احتمال زیاد گوشی قدیمی شما تا حداقل یک یا دو سال دیگر هم جوابگوی نیازهایتان خواهد بود.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها