آیا کیبورد لپ‌تاپ شما از کار افتاده؟ این راهکارها را امتحان کنید

آیا کیبورد لپ‌تاپ شما از کار افتاده؟ این راهکارها را امتحان کنید

هنگامی که کیبورد لپ تاپ شما از کار می‌افتد، می‌توانید کارهایی را برای حل این مشکل انجام دهید؛ برخی از آن‌ها نسبتا ساده هستند ولی برخی دیگر کمی پیچیده محسوب می‌شوند. در هر صورت، چنین مشکلی را می‌توان به‌صورت کامل حل کرد و فقط بحث بر سر زمان این فرایند یا تمایل برای پرداخت هزینه است.

ریستارت کردن لپ تاپ

همانطور که احتمالا می‌دانید، برای بسیاری از مشکلات کامپیوترها و لپ تاپ ها، اولین راه‌حلی که پیشنهاد می‌شود ریستارت کردن سیستم است. در این میان، خبر خوب این است که در لپ تاپ برای ریستارت کردن آن نیازی به کیبورد فعال ندارید. اگر می‌توانید از تاچ‌پد یا ماوس استفاده کنید، در ویندوز ۱۰ بر منوی استارت کلیک کنید و بعد از انتخاب گزینه Power، بر گزینه Restart کلیک کنید. اگر ماوس و تاچ‌پد هم دچار مشکل شده، می‌توانید چند ثانیه انگشت خود را بر دکمه پاور نگه دارید تا سیستم خاموش شود. سپس بار دیگر آن را بفشارید تا سیستم روشن بشود.

سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری بودن مشکل

لپ تاپ

در ابتدا باید مشخص کنیم که منشأ مشکل کیبورد لپ تاپ سخت‌افزاری است یا نرم‌افزاری. برای این کار، لپ تاپ را ریستارت کنید و به بخش BIOS سر بزنید. برای این کار، هنگام روشن شدن سیستم باید یک دکمه را بارها بفشارید که این دکمه موردنظر بستگی به لپ تاپ شما دارد ولی عمدتا کلیدهای F2 یا Delete چنین کاری را انجام می‌دهند. اگر می‌توانید وارد بخش BIOS شوید، نشان می‌دهد که کیبورد شما از لحاظ سخت‌افزاری مشکلی ندارد و مشکل نرم‌افزاری است. اما در غیر این صورت، مشکل به سخت‌افزار برمی‌گردد.

در صورتیکه مشکل سخت‌افزاری باشد

لپ تاپ

اگر مشکل مربوط به خود کیبورد باشد، بهتر است که آن را تمیز کنید. قبل از شروع، برای احتیاط از خاموش بودن لپ‌تاپ و وصل نبودن آن به برق مطمئن شوید. سپس لپ تاپ را برعکس کنید و به آهستگی آن را تکان بدهید. با این کار، احتمالا بخشی از موارد ریزی که به داخل کیبورد راه پیدا کرده‌اند، بیرون می‌ریزند. همچنین می‌توانید بر روی آن فوت کنید یا از سشوار-البته با باد خنک-استفاده کنید.

اگر چنین کاری راهگشا نبود، می‌توانید باتری را از لپ‌تاپ بیرون بیاورید و لپ تاپ را مستقیما به برق وصل کنید. زیرا گاهی اوقات باتری-به‌خصوص اگر بیش از حد داغ کند-مشکلاتی را برای کیبورد به وجود می‌آورد.

همچنین باید احتمال آسیب دیدن کیبورد یا قطع ارتباط آن با مادربورد را در نظر بگیرید. در چنین مواردی، به ناچار باید لپ‌تاپ را باز کنید. البته از آنجایی که بسیاری از کاربران سررشته‌ای در امور تعمیرات گجت‌ها ندارند، توصیه می‌کنیم که خودتان چنین کاری را انجام ندهید و این کار را به تعمیرکار متخصص واگذار کنید.

در صورتی که مشکل نرم‌افزاری باشد

لپ تاپ

اگر مشکل نرم‌افزاری باشد، معمولا به‌راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید. اولین قدم، آپدیت کردن درایور کیبورد است. به بخش Device manager سیستم سر بزنید، گزینه Keyboards را پیدا کنید، این فهرست را باز کنید، بر Standard PS/2 Keyboard راست‌کلیک کنید و در نهایت گزینه‌ی Update driver را انتخاب کنید. بعد از آپدیت-البته اگر آپدیتی وجود داشته باشد-ببینید که آیا کیبورد کار می‌کند یا نه و در صورتیکه مشکل پابرجا باشد، باید درایور را پاک کنید و از اول نصبش کنید.

برای این کار، بر Standard PS/2 Keyboard راست‌کلیک کنید و این بار گزینه‌ی Uninstall device را انتخاب کنید. بعد از حذف درایور، سیستم ریستارت کنید و با این کار معمولا درایور مذکور به‌طور خودکار دوباره نصب می‌شود. بار دیگر کیبورد را بررسی کنید تا ببینید کار می‌کند یا نه.

اگر تمام این راه‌حل‌ها با شکست مواجه شدند، توصیه می‌کنیم با استفاده از یک آنتی‌ویروس قدرتمند، سیستم خود را اسکن کنید. شاید مشکل کیبورد لپ تاپ شما به دلیل وجود یک بدافزار یا ویروس باشد.

در این مطلب، به تعدادی از راه‌حل‌های مربوط به حل مشکل کیبورد لپ‌تاپ اشاره کردیم. البته در این زمینه می‌توان به راهکارهای بسیاری بیشتری اشاره کرد. اگر در زمینه‌ی حل مشکل کیبورد لپ‌تاپ خود سابقه دارید، تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها