فضاپیمای چینی‌ها برای سفر به مریخ در سال ۲۰۲۰ آماده می‌شود

یه فضا پیما بروی سطح مریخ

فضاپیمای چینی‌ها برای سفر به مریخ در سال ۲۰۲۰ آماده می‌شود

تابستان سال آینده ترافیک سنگینی در محور زمین-مریخ برقرار خواهد بود! چین که چندی پیش با موفقیت فضاپیمای چانگ‌ای ۴ (Chang’e 4) را در نیمه‌ی پنهان ماه فرود آورد اکنون در حال آماده‌سازی ماموریتی برای سفر به مریخ است. طبق برنامه ماموریت مارس ۲۰۲۰ چین (Mars 2020) در اواسط سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد.

در این ماموریت یک مدارگرد و یک مریخ‌نورد به سیاره‌ی سرخ منظومه‌ی شمسی ارسال خواهد شد. قرار است در مجموع ۱۳ ابزار علمی در ماموریت مارس ۲۰۲۰ چین به کار گرفته شوند.

مدارگرد این ماموریت به دوربینی دقیق و قابل مقایسه با دوربین HiRise مدارگرد MRO مجهز خواهد بود. علاوه بر این یک دوربین دیگر، رادار زیرسطحی، طیف‌سنج کانی‌شناسی، تحلیلگر ذرات پرانرژی و خنثی و مغناطیس‌سنج نیز در این مدارگرد قرار خواهند گرفت.

مریخ‌نورد ۲۴۰ کیلوگرمی ماموریت مارس ۲۰۲۰ چین نیز ابزارهای علمی مختلفی را به سطح مریخ خواهد برد و به کاوش این سیاره خواهد پرداخت. انرژی این مریخ‌نورد از خورشید تامین خواهد شد.

تا کنون دو مکان برای فرود مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ چین در نظر گرفته شده است. یکی از این سایت‌ها نزدیک به محل فرود مریخ‌نوردهای وایکینگ ۱ (Viking 1) و پث‌فایندر (Pathfinder) است. دیگر مکان پیشنهادی منطقه‌ای بین محل فرود مریخ‌نوردهای کنجکاوی (Curiosity) و وایکینگ ۲ (Viking 2) است. انتخاب مکان فرود مریخ‌نورد با در نظر گرفتن عوامل مختلفی همچون محدودیت‌های مهندسی سیستم پرواز، اهداف علمی ماموریت و چالش‌های ورود به جو، کاهش ارتفاع و فرود انجام خواهد شد.

دو مکان پیشنهادی برای فرود مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ چین و موقیعت آن‌ها نسبت به محل فرود ماموریت‌های پیشین. Credit: CSNA

چین تا کنون با موفقیت دو فضاپیما را بر سطح ماه فرود آورده است. اما چالش فرود بر سطح مریخ بسیار بیشتر از انجام این کار در ماه است. جو رقیق مریخ باعث افزایش دمای فضاپیما و ایجاد خطراتی برای آن می‌شود. با این حال جو رقیق این سیاره کمک چندانی به کاهش س

رعت با کمک چتر نجات نمی‌کند.

تا کنون تنها ناسا موفق به فرود آوردن و عملیاتی کردن فضاپیما در سطح مریخ شده است. در حالی که روسیه و آژانس فضایی اروپا چندین بار در این کار شکست خورده‌اند.

اگر چین فرصت بعدی برای انجام این ماموریت، یعنی سال ۲۰۲۰، را از دست دهد باید تا موقعیت مناسب بعدی، یعنی ۲۶ ماه بعد از تاریخ فعلی برای انجام ماموریت، صبر کند. ناسا نیز قصد دارد در سال ۲۰۲۰ مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ را راهی مریخ کند. از سویی دیگر در سال ۲۰۲۰ ماموریت اگزومارس ۲۰۲۰ (ExoMars 2020) آژانس فضایی اروپا و روسیه نیز با یک سطح‌نشین و مریخ‌نورد عازم سیاره‌ی سرخ خواهد شد.

سال آینده سال پرباری برای ماموریت‌های کاوش مریخ خواهد بود.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ چین.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها