حقوق سالانه این مدیر عامل‌‌ها کمتر از یک دلار است!

حقوق سالانه این مدیر عامل‌‌ها کمتر از یک دلار است!

در حالی که بسیاری از مدیر عامل‌های شرکت‌های بزرگ فناوری به دلیل دستمزد بالای خود مورد انتقاد قرار می‌گیرند، مدیرانی نیز وجود دارند که حقوق سالانه آن‌ها مبلغ یک دلار یا کمتر است! البته این موضوع به معنی زندگی بدون پول نیست.

اکثر مدیر عامل‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد، در فهرست میلیاردرهای دنیای فناوری جای می‌گیرند؛ اما برخی از آن‌ها در سال تنها یک دلار حقوق دریافت می‌کنند. با توجه به مسئولیت‌های یک مدیر عامل، این میزان دریافتی ناعادلانه به‌نظر می‌رسد و به همین دلیل برای جبران این شرایط، اکثر آن‌ها با افزایش ارزش سهام شرکت پاداش دریافت می‌کنند و در واقع درآمد اصلی آن‌ها از این راه است.

گزارش جدید Business Insider به چگونگی کسب درآمد این مدیر عامل‌ها و حقوق آن‌ها می‌پردازد. این گزارش بر اساس رده بندی پردرآمدترین مدیر عامل‌ها که در نیویورک تایمز به چاپ رسیده بود تنظیم شده است. نکته جالب گزارش این است که ایلان ماسک در سمت مدیر عامل تسلا در سال ۲۰۱۸ هیچ مبلغی به عنوان حقوق دریافت نکرده و در واقع حقوق او صفر دلار بوده، اما شرکت به او پاداشی ۲.۳ میلیارد دلاری داده است.

در ادامه با افراد بیشتری آشنا می‌شویم که روشی مشابه را در حوزه مدیریتی خود اتخاذ کرده‌اند:

لری پیج و سرگئی برین

لری پیج و سرگئی برین

با توجه به گزارش سالانه گوگل به آژانس‌های دولتی ایالات متحده، بنیان‌گذاران این شرکت، پیج و برین، در سال ۲۰۰۴ درخواست کردند که حقوق آن‌ها به مبلغ یک دلار برای هر سال کاهش یابد. از آن زمان، کمیته حقوق و مزایا در گوگل به آن‌ها دستمزدهای رقابتی سالانه را پیشنهاد می‌دهد که همچنان آن را رد می‌کنند.

پیج و برین از پاداش و سود مربوط به عملکرد شخصی خود یا شرکت نیز صرف نظر کرده‌اند و هیچ سهمی از سهام کلی گوگل یا عواید آن ندارند؛ در واقع هیچ وابستگی به سهام این شرکت ندارند. با این وجود، دارایی فعلی پیج معادل ۳۴.۹ میلیارد دلار و دارایی برین ۳۴.۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ایلان ماسک

ایلان ماسک

با توجه به گزارش‌های مالی تسلا، ایلان ماسک طبق قانون کالیفرنیا کمترین میزان دستمزد را داشته است. آخرین گزارش نیز این موضوع را تایید می‌کند:

پایه حقوق ایلان ماسک، مدیر عامل ما، کمترین میزان دستمزد است که تحت قانون اجرایی کالیفرنیا است و آقای ماسک هنوز دریافت آن را نپذیرفته‌اند.

گرچه در این گزارش به عدم پذیرش حقوق از سوی ماسک اشاره شده است، گزارشگر Business Insider به New Times گزارش داده است که ماسک پاداشی ۲.۳ میلیارد دلاری از تسلا دریافت کرده است. او می‌گوید:

گزارش جدید نیویورک تایمز نشان می‌دهد که ایلان ماسک به عنوان مدیر عامل تسلا، در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۲.۳ میلیارد دلار پاداش دریافت کرده است، اما شرایط کمی پیچیده‌تر است. تا زمانی که این شرکت به برخی از اهداف عالی خود نرسد، ماسک اجاره ندارد نفعی از این پاداش داشته باشد.

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ

در یک جلسه پرسش و پاسخ درباره فیس‌بوک که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد، مارک زاکربرگ، موسس و مدیر عامل این شرکت اعلام کرد که به اندازه کافی درآمد کسب کرده است و در این زمان تنها به این فکر می‌کند که با هر آنچه دارد بهترین کار را انجام دهد. زاکربرگ نیز سالانه یک دلار حقوق دریافت می‌کند.

طبق ادعای واشنگتن پست، مدیر عامل فیس‌بوک در سال ۲۰۱۳ به جمع دریافت کنندگان حقوق یک دلاری پیوسته است. همچنین، او از دریافت پاداش و سود سهام نیز خودداری می‌کند که تصور می‌شود به دلیل کنترل سهام این شرکت باشد. دارایی او در حال حاضر ۷۴ میلیارد دلار است.

جک دورسی

جک دورسی

در سال جاری، گزارش‌های مالی توییتر نشان‌دهنده این موضوع بود که مدیر عامل این شبکه اجتماعی تنها ۱.۴۰ دلار حقوق دریافت کرده است. پیش از این نیز دورسی هیچ پاداشی دریافت نکرده است. آخرین گزارش‌های مالی این شرکت این‌طور بیان می‌کند:

با درخواست خودش مبنی بر تعهد و باور او به ظرفیت‌های افزایش ارزش توییتر در بلند مدت، مدیر عامل ما، جک دورسی، تمام پاداش‌های خود در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را به طور کامل رد کرد و در ۲۰۱۸ نیز به غیر از ۱.۴۰ دلار به عنوان حقوق، تمامی پاداش و عواید خود را رد کرده است.

در ماه آوریل در گزارشی به این موضوع اشاره شد که حقوق ۱.۴۰ دلاری نیز نمادین و به دلیل به روز رسانی تعداد کاراکترهای هر پیام از ۱۴۰ به ۲۸۰ کاراکتر بوده است. ارزش فعلی دارایی دورسی معادل ۵.۴ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

لری الیسن

لری الیسن

در سال گذشته، اوراکل در گزارش خود قید کرد الیسن (که اکنون مدیر عامل و مدیر ارشد تکنولوژی شرکت است) یک دلار به عنوان حقوق سالانه دریافت کرده است. با توجه به گزارش‌های اخیر، الیسن از سال ۲۰۱۱ این مبلغ را به عنوان حقوق دریافت می‌کند.

در همین حال، دستیاران مدیر عامل، سفرا کتز و مارک هرد، در سال ۲۰۱۸ علاوه بر پاداش خود، هر یک مبلغ ۹۵۰ هزار دلار نیز به عنوان حقوق سالانه دریافت کرده‌اند. البته حقوق این دو نفر نیز از سال ۲۰۱۴ تا کنون افزایشی نداشته است.

درآمد واقعی الیسن از طریق پاداش‌هایی است که به دلیل افزایش ارزش سهام شرکت دریافت می‌کند و البته فعالیت‌های دیگری نیز دارد. ثروت او حدود ۵۶.۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

دیوید فیلو

دیوید فیلو

فیلو یکی از بنیان‌گذاران یاهو است که او را با Chief Yahoo نیز می‌شناسند. طبق گزارش آژانس‌های دولتی، او پس از بازگشت به هیئت مدیره در سال ۲۰۱۴، سالانه یک دلار به عنوان حقوق دریافت می‌کند. فیلو از برنامه‌های تشویقی یاهو برای صاحبان شرکت نیز سهمی نمی‌پذیرد و با این حال سرمایه او در حدود ۴.۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

ایوان اشپیگل

ایوان اشپیگل

پس از عرضه عمومی سهام اسنپ‌چت در سال ۲۰۱۷، هم‌بنیان‌گذار و مدیر عامل این شرکت حقوق سالانه خود را از ۵۰۰ هزار دلار به یک دلار کاهش داد. طبق گزارشی که در همان سال منتشر شد، او تا سال ۲۰۲۰ به‌صورت فصلی از سهام خود در این شرکت سود دریافت خواهد کرد. دارایی او در حال حاضر ۳ میلیارد دلار است.

منبع: Business Insider

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها